Hvor ofte og med hvor mange læsere en læsekreds fungerer bedst er der ikke noget entydigt svar på. Men én ting, som vi oplever som en fællesnævner for den gode læsekredsoplevelse er, at jo bedre alle er forberedt jo nemmere og bedre bliver det at dele tanker og refleksioner. Du kan ofte finde læsekredsmateriale til specifikke bøger, bl.a. her i Læseklub Danmark, men et godt læsekredsmøde kan også opnås ved at holde sig til generelle spørgsmål og guidelines, som kan bruges på alle bøger.
Mange er glade for at have en ordstyrer, som sørger for, at alle bliver hørt, og at I kommer hele vejen rundt i jeres samtale, så I (nogenlunde) holder dagsordenen. Det kan f.eks. gå på omgang, hvem der har opgaven.
Lad én af deltagerne – f.eks. ordstyreren – give et virkelig kort resumé af bogen og en kort præsentation af forfatteren, så I lige får ridset bogen op.
Dernæst fungerer det ofte godt at begynde med en kort runde om, hvad man synes, at bogen har sagt en. Men ikke om bogen er god eller dårlig. Det kan bremse den gode samtale.
Har I ikke downloadet en læsekreds-guide til netop denne bog, så kan det være en ide, at hver deltager stiller tre spørgsmål til bogen. Ting den enkelte gerne vil have afklaret eller hændelser, man gerne vil have en dybere forståelse af. Så er I i gang med det samme, og I har alle bidraget.
Og når I så er færdige efter en forhåbentlig inspirerende og indsigtsfuld samtale, så husk at vælge hvem, der er ordstyrer næste gang, hvem der laver resumé og glæd dig så til din næste bog.
Kender I ikke hinanden på forhånd, så begynd evt. med at præsentere jer hver især og sig, hvad I håber at få ud af at være med i læsegruppen.
Den første bog, I skal læse, har I jo aftalt inden, I ses. Men hvad med de næste? Brug første møde på at tale om, hvordan I udvælger læsestoffet, så I har samme indgang til det. Eller aftal spilleregler i forhold til genre, hyppighed for møder, etc.