Politikens Forlag præsenterer

Varieté

Forside / Pjattet med romaner? / Tættere på Varieté

“Jeg har altid elsket varietéteater.”

“Denne underlige hybrid af indendørs cirkus, markedsgøgl, operette og Det Mystiske Hus, der sommetider kan minde om et freakshow, men med den vigtige og afgørende succesfaktor, at den er demokratisk og folkelig. Et fristed, hvor ingen ved, hvad næste nummer er, og hvor alt kan ske. Et sted, hvor alle er lige og kan være med, hvis bare de har købt billet. Lidt som livet selv.”


Kærligheden til varietéteater, er en af hovedårsagerne til, at Søren Pilmarks bøger er placeret i årene fra 1910-20. Denne tidsperiode var varietéteatrenes storhedstid og derudover er dette årti også en vanvittig spændende og afgørende periode i både Danmarks og Europas historie. Kvindesagen og den fulde valgret ulmer, arbejderrettigheder begynder at tage form og teknologiske landvindinger tager fart mens Første Verdenskrig lurer. Det var en brydningstid, hvor det moderne, effektive og nye kolliderede med det naive, uskyldige, måske ligefrem troskyldige.

Tænk at det kunne virke umuligt at være forelsket i en, der boede bare 42 kilometer væk
“Fortællermæssigt er det en spændende periode, fordi det er en meget analog tid med begrænsede kommunikationsmidler. Man ventede i dagevis på breve og man vidste aldrig om et brev nåede frem. Man kunne til nøds hoppe på et tog, hvis man skulle transportere sig rundt, og det vi tænker som små afstande var oftest dagsrejser. Tænk at det kunne virke umuligt at være forelsket i en, der boede bare 42 kilometer væk”, fortæller Søren Pilmark.


Nysgerrig på handlingen i Varieté-bøgerne, så læs med nedenfor


Bind I – Varieté. Laurits og Valdemar

Laurits er en gudbenådet tryllekunstner, og publikum elsker ham. Takket være Laurits kan varieté-teateret Apollo få det til at løbe rundt, men det er ikke nemt at være et lille østjysk provinsteater i 1910. Laurits er vokset op på teateret, efter hans forældre døde, og teaterets faste folk er hans familie: sandsigersken Philitta Madsen, der vil gøre alt, hvad der står i hendes magt for at holde på Laurits, hans barndomsven Melchoir og direktøren Archibald Deutch, der kæmper for teaterets overlevelse. Og alle de andre: sabelslugeren, trapezartisterne, billetdamen, sangerne og ikke mindst den charmerende assistent Lola. Som helt ung mødte Laurits sit livs kærlighed, Astrid. Hun var elev på byens husholdningsskole og blev fuldstændig fortryllet af Laurits, da hun så ham på scenen. Det skulle have været den altafgørende kærlighed, men onde kræfter ødelagde det. Først en dag mange år senere går det op for Laurits, hvad det var, der skete dengang. Og hvor nært han i virkeligheden var knyttet til Astrid. Laurits har besluttet at rejse fra Apollo for at prøve lykken på de store scener i København, og han protesterer, da han bliver sat til at tage sig af en dreng, der er blevet placeret på teateret, efter hans mor døde. Men drengen, Valdemar, viser sig at have et exceptionelt talent for at trylle.


Bind II – Varieté. Eva og Anna

Året er 1911.

På den lille Apollo-varieté i Hvidbjerg, Jylland, er den blændende tryllekunstner Laurits stadig teatrets store trækplaster. Men nu skal han samtidig varetage rollen som alenefar for Valdemar på ti år, hvilket ikke falder ham let. I skolen taber Valdemar sit hjerte til Anna, datter af Hvidbjergs industrimagnat og ejer af Runges jernstøberi, der er nabo til Apollo.


Laurits gør alt hvad han kan for at få et godt forhold til Valdemar, mens han og resten af teatrets ensemble fortsat kæmper for Apollos overlevelse. Ikke bare svigter publikum til fordel for det nyåbnede biografteater, Runges jernstøberi vil udvide og vil meget gerne bygge der, hvor teatret nu ligger. Da Laurits’ bedste ven, violinisten Melchior, får tuberkulose, afholder teatret en prøve for at finde en midlertidig erstatning for ham, og det bliver den ekvilibristiske Eva Ungermann, der får jobbet. Eva er flygtet til Hvidbjerg for at slippe væk efter et rædselsfuldt overgreb, og der går ikke længe fra hun bliver ansat, til at Laurits og Eva hovedkulds forelsker sig i hinanden. Men med Evas entré i Apollos orkestergrav, får hele teatret og ikke mindst Laurits et problem, der tilsyneladende virker uløseligt. For selvom Laurits bliver mere og mere betaget af hende, gemmer Eva på en hemmelighed, der truer med at ødelægge, ikke bare hende selv, men også Laurits og Valdemars fremtid.

Bind III – Rasmus

Det 3. bind i Varieté-serien er den foreløbige kulmination i historien om Laurits og Valdemar, og alle menneskerne på det lille Apollo-teater i Hvidbjerg.

Efter en frygtelige brand i huset på Lolland, hvor kun Rasmus og hans søn Laurits overlever, efterlader Rasmus sin femårige dreng hos svigerinden i København for selv at søge lykken i Amerika.

Den forældreløse Laurits vokser op og bliver tryllekunstner på Apollovarietéen i Hvidbjerg i den tro, at hans far er død. Men da Laurits en dag får en besked om, at hans far måske alligevel lever, bliver hans tilværelse vendt på hovedet.

Hvad Laurits ikke ved er, at der på den anden side af jordkloden befinder sig en mand, der igennem alle årene også har kæmpet mod sorgen og savnet, og ikke mindst imod den onde skæbne, der har forhindret ham i at holde løftet til sin søn. Nemlig at komme tilbage. En mand, der har gennemlevet skibskatastrofer, 16 års fængsel og en fangeflugt så spektakulær, at man næsten skal være tryllekunstner for at forstå den.

 

Er du blevet nysgerrig på at lære mere om Søren Pilmark? Så har vi tidligere bragt to interviews med forfatteren i forbindelse med udgivelsen af de to første bind i Varieté-serien. Du kan læse dem her 👇


Artikel bragt i forbindelse med udgivelsen af Bind 1, Laurits og Valdemar


Artikel bragt i forbindelse med udgivelsen af Bind 2, Anna og Eva

Du kan også lytte til historien om Varieté-teatret, der hvor du plejer at finde dine lydbøger. Det er Søren Pilmark selv der har indlæst bøgerne.

Find masser af inspiration her