Politikens Forlag præsenterer

Bag om forsiden på Elins død

Forside / Sara Blædel / Bag om forsiden på Elins død

Kom med bag om forsiden på Elins død

Omslagsgrafiker Kenneth Schultz viser billeder og fortæller om tilblivelsen af forsiden til Sara Blædels 12. krimi i serien om Louise Rick. Se de unikke forsidebilleder af de tidlige udkast, som Kenneth lavede før den endelige forside kom på plads.

De første to udkast

“Vi prøvede fra starten at beholde den ‘konceptuelle’ tilgang til visualiseringen af omslaget, som vi havde brugt på de to forrige udgivelser; en masse elementer og objekter, der havde en relation til handlingen.”

“Vi fandt hurtigt ud af, at det ikke var optimalt.”

Andet udkast

“Sara og Stinne, som er redaktør på bogen, kom tilbage fra deres researchtur omkring Skanderborg Sø og havde billeder med hjem af et område med en badebro, som optræder i bogen.” 

 

“Selvom den slags ‘realistiske’ billeder af steder ikke helt passede ind i vores forsidekoncept, prøver jeg altid ALT af – man ved aldrig hvad der sker, når først motiver kombineres med tekst-elementerne på forsiden og bogens fysiske format.”

Tredje udkastrunde

“De første idéer og skitser var de rå billeder af udsigten over Skanderborg sø og badebroen i forskellige vinkler og beskæringer, tilsat lidt dramatik og effekt via farver og lidt brændende kanter.”

 

“En af effekterne var at gøre billedet negativt, som i denne sammenhæng for mig var en reference til filmen Cape Fear, i Martin Scorseses genindspilning, hvor han (som jeg husker det) gør billederne negative i nogle sekvenser.”

 

“For mig mindede det om mareridtsagtige erindringer eller drømmebilleder. Nogle af disse negativ-skitser farvelagde jeg i rød for yderligere at fremhæve det mareridtsagtige.”

Fjerde udkastrunde

“Jo mere jeg så på disse skitser af det nøgne område omkring badebroen og søen, dukkede der billeder op i hovedet på mig, af den situation man som tilskuer til dramaet ville være blevet mødt af. ‘Resterne’ af en tragedie. Så jeg prøvede at finde nogle billeder af redningsveste jeg kunne placere på billederne og vise til Sara og Stinne.”

 

“De kunne lide det og jeg forsatte med at lege med med opsætningen af beskæringen af badebroen og placeringen af veste. Desværre er det ikke helt så enkelt at skabe en sådan illusion ud fra billeder af redningsveste du kan finde online – specielt ikke hvis det alle skal være børneveste og helst den type der ville blive brugt på turbåde.”

 

“Jeg tog en tur forbi Lyngby Sø turbåde, som var så venlige at stille nogle børneveste til fotorådighed, hvor jeg efter bedste evne prøvede at fotografere det antal veste jeg havde brugt på mit skitseoplæg og i de korrekte vinkler, men det gik ikke helt som jeg havde håbet.”

De sidste udkast

“Den perfekt mulighed kom, da jeg skulle til Aarhus i en anden sammenhæng og en udflugt til Skanderborg lå lige for. Nu kunne jeg fotografere hele setuppet uden at skulle ‘fake’ det på computeren. Takket være en god veninde med de rigtige forbindelser, fik vi lånt en masse børneredningsveste og kørt til Skanderborg med GPS-dataen fra Saras originale foto, så vi kunne finde den præcise lokation.”

 

“Til alt held var vejret perfekt, med en forholdsvis blank sø og semi-dramatiske skyer. Vi kunne ikke have ønsket det bedre. Efter nogle timer med utallige placeringer af 8-10 veste på badebroen, i vandkanten og i vandet (inklusiv fiskesnøre, så de ikke drev væk) kunne vi pakke sammen og tage derfra med en helt fantastisk oplevelse af, at vi nærmest havde været med i fortællingen.”

Den endelige udgave

Find masser af inspiration her