De to veletablerede kriminavne, Sara Blædel og Mads Peder Nordbo, er aktuelle med opfølgeren til bestselleren Opløst, der udkom i 2021. I Sår spreder uhyggen sig igen på Fyn, da makkerparret fra Odense Politi, Liam Stark og Dea Torp, står overfor en vanskelig sag, der blandt andet involverer internetbashing og politisk aktivisme.
De siger det selv, forfatterne Sara Blædel og Mads Peder Nordbo: Ligesom deres to hovedpersoner fra Opløst og Sår, Liam Stark og Dea Torp, er de så forskellige som nat og dag. Men én ting er de fælles om, de elsker en god krimi fyldt med gedigent politiarbejde og et spændende, tempofyldt plot.
”Jeg synes, vi har skrevet en rigtig politiroman, hvor efterforskerne først ikke aner sammenhængene, men da puslespillet begynder at gå op, går det pludselig stærkt og det er et spørgsmål om tid, liv og død,” siger Sara Blædel, der har nydt at vende tilbage til den fine, fynske kulisse og de to efterforskere, de har opfundet.
”Da vi begyndte at skrive, var det tydeligt, at de to hovedpersoner overhovedet ikke var brugt op, og det har været sjovt at kunne folde dem mere ud i Sår,” siger Mads Peder Nordbo.
Som sædvanlig, når de to populære forfattere sætter sig til tasterne, skal historien have bund i virkeligheden. ”Der skal være et tema, der optager folk – en historie, der kunne have fundet sted, men også plads til overraskelser og kreativitet,” siger Mads Peder Nordbo.
Hvor godt vi egentlig kender vores egne børn?
Krimien begynder med, at der bliver fundet et lig med sår skåret som låger under en presenning ved Verninge Kro. Manden er ikke meldt savnet, og politiet undrer sig, indtil de støder på sporet af en kunstner, der som en del af sin politiske kunst skærer lignende sår ind i udstoppede dyr. Samtidig er kredsens politidirektør Margrethe Dybbøl presset af en sag om en forsvundet pige. Pressens spørgsmål intensiveres: Har politiet sovet i timen? Og ikke nok med det. Politidirektørens egen teenagedatter, Zenia, er også forsvundet, og Dybbøl begynder at blive nervøs. Hænger de to forsvindingssager sammen?
”Zenia er involveret i dyrevelfærdsaktivisme, og Dybbøl tøver jo i virkeligheden lidt for længe med at stå på mål for sin datter. Hun frygter at blive til grin. Sidder hun lænket til et hønsehus, og hvor godt kender hun hende egentlig?”, siger Blædel og løfter dermed sløret for et af temaerne i bogen.
Hvor godt vi egentlig kender vores egne børn? ”Hvad sker der, hvis vi kigger væk lidt for længe? Ved vi så egentlig, hvad der sker i deres liv? Det er jo vores ansvar som forældre at give dem et sundt værdigrundlag, men det er de unge, der forvalter de værdier, og det er interessant, fordi de kan forvaltes på så mange måder,” siger Sara Blædel.
”Zenia brænder for en sag, og vi kan jo godt lide, når vores børn engagerer sig,” fortsætter hun, ”men der er altid nogle, der går et skridt for langt – og en stor del af børns liv i dag foregår i online fora, hvor vi ikke kan følge med. Det er også en del af forældreskabet, man kan og skal ikke vide alt, men der er selvfølgelig en hårfin balance mellem ikke at blande sig og så miste følingen med, hvad de egentlig laver,” siger Blædel.
… ifølge de to forfatter er der rigtig mange, der ikke tænker sig om, før de farer til tasterne
Nethad, internetbashing og følgerne af mobning på sociale medier er et andet af de temaer, Sår berører. For ifølge de to forfatter er der rigtig mange, der ikke tænker sig om, før de farer til tasterne og lader deres vrede få frit spil. Det gælder både børn og voksne, kendte og ukendte.
”Vi ville gerne skrive en bog, der som en del af handlingen satte fokus på internethad, og hvad det kan føre til i yderste konsekvens,” siger Mads Peder Nordbo, der mener, at mange folk er lige vel hurtige til at skælde ud og fordømme på internettet, uden de kender meget til baggrunden.
Sara Blædel er enig: ”Som forældre må det være frygteligt at være vidne til, at ens barn svinder ind. Det der med at se sit barn trække sig, ikke ville i skole og bare sidde for nedrullede gardiner. Jeg ville være den vildeste løvemor. Det ville vi alle.”