I Aftenland møder vi Tom midt en den varmeste, danske sommer i mands minde. Sektor 7 holder jo aldrig rigtig ferie, men gruppens aktiviteter er droslet en smule ned ovenpå hændelserne i toeren, Arvestål. Gruppen er i venteposition og studerer de nyeste, internationale forviklinger. Navnlig i relation til krigen i Ukraine, som Danmark har fået en lidt for central rolle i.
Tom er desuden begyndt at undervise på forsvarsakademiet, og her har han mødt en sød kvinde, der har fået ham til at tænke, at livet måske indeholder andre ting end geopolitik og spionarbejde i rigets tjeneste. Snart banker realiteterne dog atter på døren, og Tom må igen involvere sig 100 procent i sit virke som agent for Sektor 7.
Hele min serie er inspireret af den verden, der omgiver os lige nu. Jeg vælger som regel et enkelt, aktuelt motiv ud, som jeg spinder min historie omkring. I Kongetro var det teknologisk valgsvindel, der optog mig, med Arvestål var det Danmarks rolle i Arktis, der satte mine tanker i gang, og her i Aftenland er det naturligvis Krigen i Ukraine og sprængningen af Nordstream-gasledningerne, der i første omgang har mit fokus.
Researchen er en meget central del af arbejdet med denne serie. Jeg har brugt utallige timer på at studere landkort, troppebevægelser, politiske processer og rygter på internettet. Jeg har talt med kilder, diskuteret politik og ringet til journalister og fotografer, som rent faktisk har besøgt krigszonen. Og alt muligt andet. Jeg vil helt klart sige, at Aftenland er den mest gennemresearchede af de tre bøger i serien.
Det krævede et stort overblik og en meget sikker hånd at få bundet alle de rigtige sløjfer. Undervejs forekom det flere gange næsten umuligt, men jeg syns, det er lykkes, og det er jeg super stolt over
Jeg ville enormt gerne lave en serie, der ikke bare hævdede at være en trilogi, men som rent faktisk brugte trilogi-formatet til noget rent dramaturgisk. Men samtidig ville jeg lave en bog, der uden problemer kunne nydes af folk, der ikke havde læst de to foregående bøger i serien. Det vil sige, at plottet skulle kunne fungere uden, at læseren havde indgående viden om mit univers, men at det samtidig skulle belønne de læsere, der har været med fra start med lækre call backs og detaljer, der gik op i en højere enhed, når man kendte tingenes rette sammenhæng. Det krævede et stort overblik og en meget sikker hånd at få bundet alle de rigtige sløjfer. Undervejs forekom det flere gange næsten umuligt, men jeg syns, det er lykkes, og det er jeg super stolt over.